photography art Nota Kymothoe © Νότα Κυμοθόη
Νότα Κυμοθόη "Ευχαριστούμε την Ασπασία"
Νότα Κυμοθόη "Ευχαριστούμε την Ασπασία"
Γνωστή η εποχή οπού έζησε ως ΧΡΥΣΟΥΣ ΑΙΩΝ του Περικλέους! Η Ασπασία (470 -400 π.Χ.), υπήρξε η σύντροφος του επιφανούς ανδρός εκ Χολαργού του Περικλή, τον οποίο ενέπνευσε με τον μοναδικό έρωτά της, να δημιουργήσει όλα τα περίφημα έργα της πόλεως των Αθηνών και ιδιαίτερα τα έργα στην Ακρόπολη. Αν δεν ήταν αυτή η μοναδική γυναίκα, ο Περικλής ίσως να μη είχε καμιά ώθηση και καμιά έμπνευση για κανένα έργο. Η καταγωγή της ήταν από τη Μίλητο. Έγραφε Ποίηση και ήταν αρκετά μορφωμένη για την εποχή της και κοινωνική. Σε σχέση με τις γυναίκες της αρχαίας Αθήνας, η Ασπασία κυκλοφορούσε ελεύθερη και δεν περιοριζόταν σε εργασίες εντός του σπιτιού. Γρήγορα συκοφαντήθηκε από τις άλλες γυναίκες και κυρίως από την α΄σύζυγο του Περικλή, η οποία παραγκωνίσθηκε από τον ίδιον , όταν γνώρισε την Ασπασία. Συγκατοίκησαν και αυτό δημιούργησε μια ιστορία "κακόφημη" για την Ασπασία, πως τάχα διατηρούσε οίκο ανοχής.
Ο λόγος ήταν πως η καλλιεργημένη Ασπασία προσέλκυσε στο σπίτι της επιφανείς άνδρες της εποχής της με εφόδιο το λόγο της. Πλούσια σε ιδέες κι απόψεις για τον Πολιτισμό, έφερε κοντά της ως κι αυτόν τον ίδιο το Σωκράτη, ο οποίος τη θαύμαζε. Τη ονόμαζαν οι αμόρφωτες γυναίκες της τότε Αθήνας "ανήθικη" το ίδιο και οι κομπλεξικοί αρσενικοί. Όμως η ίδια συνέχισε να συζεί με τον Περικλή κι είχε κάνει το σπίτι της, χώρο πολιτισμού, στο οποίο σύχναζαν οι Αθηναίοι με τις συζύγους τους για ν΄ ακούνε τις διαλέξεις της.
Οι στενόμυαλοι δεν έλειπαν από την εποχή της, οι οποίοι έπλασαν με τη φαντασία τους ιστορίες θλιβερές για την ίδια και τον Περικλή. Αλλά και οι συγγραφείς της εποχής δημιούργησαν γραφήματα που στράφηκαν εναντίον του ζεύγους, το οποίο δεν είχε συνάψει γάμο. Αυτό ίσως ήταν προχωρημένο για την εποχή τους και για τα έθιμα του τόπου και παρά τη δίκη της Ασπασίας δημοσίως, εκείνη βγήκε αλώβητη. Αλλά ο αγαπημένος φίλος του Περικλή και περίφημος Γλύπτης Φειδίας, πέθανε στη φυλακή. Σε μια εποχή, οπού οι θρησκευτικές πεποιθήσεις άλλαζαν από τα καθιερωμένα κι είναι γνωστή η συμπεριφορά της Εκκλησίας του Δήμου ως και σ΄αυτό το πρόσωπο του ίδιου του Σωκράτη.
Η Ασπασία αναφέρεται στα φιλοσοφικά κείμενα του Πλάτωνα, του Ξενοφώντα, του Σωκρατικού Αισχίνη και του Αντισθένη. Οι μελετητές λένε, πως η Διοτίμα, στο "Συμπόσιο" του Πλάτωνος εκφράζεται με το χαρακτήρα και τη σοφία της Ασπασίας.
photography art Nota Kymothoe © Νότα Κυμοθόη
Η εξυπνάδα και η ευστροφία της Ασπασίας δεν γινόταν εύκολα αποδεκτή από τους άντρες της εποχής της, αλλά μήτε κι από τις γυναίκες που δεν είχαν προνόμια να κυκλοφορούν ελεύθερες. Το γεγονός πως η ίδια ήταν καλλιεργημένη και πνευματώδης, και συναναστρεφόταν με πολλούς άντρες στο ίσιο της το σπίτι και ο λόγος της ήταν σοφός αλλά και συμβουλευτικός αφ΄ ενός σ΄ έναν επιφανή Περικλή, αφ΄ ετέρου και σε άλλους, για να την κάνουν ισάξια με έναν άντρα κοινωνικά και πνευματικά, μόνον αν ήταν εταίρα, θα γινόταν. Η ίδια δεν ήταν Αθηναία Πολίτης και δεν είχε δικαιώματα. Αλλά ήταν ελεύθερη κι αυτό ταυτίστηκε εύκολα με την κλειστόμυαλη άποψή τους, ώστε να την αποκαλούν "πόρνη" και "εταίρα". Ο μισογυνισμός των αντρών και η κακότροπη άποψη των γυναικών συζύγων άλλων ανδρών της εποχής της, δημιούργησαν αυτήν τη φήμη. Η ίδια ήταν μια πανέξυπνη γυναίκα, που αγαπούσε την ίδια τη ζωή και την ομορφιά μιας καλαίσθητης πόλης. Ήταν Ποιήτρια και Φιλόσοφος για την εποχή της!
Ευχαριστούμε την Ασπασία, η οποία ήταν πολύ μπροστά για την εποχή της, ως να ζούσε στη σημερινή Αθήνα του 2017 μ.Χ. κι όχι στο 470- 400 π.Χ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου